Kijken, kijken en online kopen!

Veel retailers klagen. Er is te veel leegstand, er wordt minder uitgegeven, online dreigingen, grote ketens die alles opslokken, supermarkten met te sluwe strategieën, etc, etc. Misschien zit het klagen al sinds de jaren 80 in hun systeem, want het gaat natuurlijk al een tijd slecht met de niet ondernemende retailer. In de jaren 80 werden de kleine, nostalgische, primaire levensbehoeften winkeltjes van de kaart geveegd door de opkomst van supermarkten. Overleven werd toegelaten, maar dan moest je jouw winkeltje wel omwentelen naar een ambachtelijke of specialistische toko (emotie). Daarna kwamen de grote ketens als bijvoorbeeld Mediamarkt en Ikea de markt slopen. De slimme en dus ondernemende ‘bakstenen-winkelier’ overleefde de aanvallen met zijn eigen verdedigingstactiek. Maar toen kwam toch de sloopkogel voor veel retailers. Naast de sterk verminderde koopkracht van de crisis in 2008 ging men voor een plasmatelevisie naar de lokale TV-winkel, om met een enorm positief gevoel het typenummer te noteren. Vervolgens werd er online naar de goedkoopste aanbieder gesurft. De nekslag voor velen. Veel grote bedrijven waren er op tijd bij (Wehkamp) en vele ook zeker niet (V&D, Blokker, Makro). Bedrijven als Bol.com en Coolblue zijn groot geworden en anderen vielen om.

Nu anno 2018 staat er voor deze Nederlandse webshopreuzen een nieuwe bedreiging te wachten. De alarmbellen rinkelen, want wereldleider Amazon zal de Nederlandse markt bestoken met Amazon.de. Punt DE? Ja inderdaad met een vertaalde website zal Amazon de Nederlandse markt overnemen. www.Amazon.de/nederlands is volgens Amazon meer dan voldoende. Met op dit moment 2 miljoen artikelen voor de NL markt bieden ze veel minder aan dan de 15 miljoen artikelen van Bol.com. Maar daar gaat snel verandering in komen vanwege de enorme geldzak. Amazon is namelijk met een beurswaarde van 530 miljard tot alles in staat. Zo zullen ze op Amerikaanse wijze de markt in Nederland/Europa overnemen.

En wat doet de lokale (ondernemende) retailer? Mijn advies; blijf je ding lokaal doen met een eigen imago en veel emotie. Zet je webshop in alsof het een bakstenen winkel is (wordt echt te weinig gedaan) met een mooie etalage (homepage). Zet slim advertenties in zowel offline als online en als laatste: bied je artikelen te koop aan via Amazon! Succes verzekerd.