Marketing van de bovenste plänk

Versteld, dat is het juiste woord, altijd sta ik versteld van IKEA. Marketing van de bovenste plänk in alle facetten. Met een omzet van 25 miljard in 40+ landen met 130k medewerkers weten ze te blijven groeien. Maar waar ik echt nog meer versteld van sta is dat niemand deze marketing kopieert? De verreweg grootste/meest succesvolle meubelverkoper ter wereld zet marketing in die ook gewoon bij de kleine meubeldealer/keten ingezet kan worden. En nee dat los je niet op met Calimero op de DVD speler, een duplobak of een poederkoffiemachine. Dat gaat wel even wat verder. Ik denk dat het grootste geheim (wat dus geen geheim is) in de prijsovertuiging zit. Meubels zijn namelijk enorm moeilijk qua waarde in te schatten voor de consument. Een bank kan je voor €250,- kopen of voor €1500,-. Zo weet ik dat sommige ‘kwaliteitsbanken’ bij andere meubelzaken worden ingekocht voor €50,- per zitplek en voor het veelvoudige worden verkocht. Nu weet je dat je bij Ikea, naast de slimme presentaties/routing je ook erg goedkoop kan eten. Via die neuromarketing denkt de consument indirect dat ze dus ook met hun aankoop goed af zijn. Plus het feit dat je het zelf in elkaar mag sleutelen (productbinding) geeft aan dat het echt niet goedkoper kan. Slimme gasten die Ikeanen.